דף הבית » מאמרים טיפולי שיניים » חידוש טיפול שורש – מתי זה נדרש?

חידוש טיפול שורש – מתי זה נדרש?

חידוש טיפול שורש

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

אם אתם חווים כאב שיניים חמור או רגישות לטמפרטורות חמות וקרות, זה יכול להיות סימן שאתם זקוקים לטיפול שורש. טיפול שורש הוא הליך דנטלי שמטרתו להציל שן פגומה או נגועה, ולמנוע את הצורך בעקירתה. אם אתם שוקלים לעבור את הטיפול או שרופא השיניים שלכם המליץ עליו, חשוב שתדעו כיצד הוא מתבצע ומה כרוך ההליך. טיפול שורש ידוע גם כטיפול אנדודנטי, אשר נדרש לעיתים קרובות כאשר החלק הפנימי של השן ניזוק עקב עששת או זיהום. בעבר, טיפולי שורש לוו במוניטין של טיפול כואב, אך כיום זה רחוק מלהיות נכון הודות לטכניקות המודרניות שבהן מתבצע ההליך, שהפכו אותו לנוח וקלה יותר. אך מתי יהיה צורך בחידוש טיפול שורש? במאמר זה נדבר על כל מה שצריך לדעת על חידוש טיפול שורש. כיצד מתבצע הטיפול, מתי יש צורך ומה ניתן לצפות במהלך הטיפול ולאחריו.

מהי טיפול שורש?

טיפול שורש הוא הליך דנטלי המבוצע כאשר החלק הפנימי ביותר של השן פגום או פגום. התופעה יכולה להתרחש כתוצאה מעששת, טראומה או גורמים אחרים. במהלך טיפול שורש, הרופא המומחה מסיר את המוך מהשן הפגועה ומנקה את תעלות השורש של השן. לאחר מכן, הרופא יאטום את התעלות הללו בחומר קשיח דמוי מילוי קרמי כדי למנוע זיהום נוסף או פציעה עתידית. כמו כן, במקרים מסוימים יש צורך בהצמדת כתרים לשיניים לאחר הטיפול, כאשר כותרת השן ניזוקה. רוב המטופלים מעידים כי ההליך אינו כואב יותר ממילוי רגיל. אתה עלול להרגיש לחץ או רטט במהלך ההליך, אבל לא אמור להיות כאב. רופא השיניים שלך יבצע את הטיפול בהרדמה מקומית כדי להקהות את האזור, כך שלא תרגיש שום דבר במהלך ההליך. ייתכנו נפיחות וכאבים מקומיים לאחר הטיפול, בהם ניתן לטפל באמצעות משככי כאבים.

טיפול שורש כולל בדרך כלל את השלבים הבאים:

  • נעשה צילום רנטגן על מנת להעריך את מידת הנזק לשן.
  • האזור סביב השן הפגועה קהה בזריקת הרדמה מקומית.
  • חור קטן נקדח בחלק העליון של השן כדי לגשת לעיסת השן.
  • מוך השן הפגוע מוסר באמצעות מכשיר שיניים מיוחד.
  • החלל הפגוע ותעלות השיניים מנוקים ומחטאים ביסודיות.
  • הרופא ממלא את תעלות השיניים בחומר דמוי גומי (גוטה-פרחה).
  • האזור נסגר ומניחים סתימה זמנית על גבי השן.

כיצד מתבצע טיפול שורש?

חידוש תעלות שורש, המכונה גם חידוש תעלת שורש, מתבצע על מנת להסיר רקמה נגועה או פגומה מבפנים השן. מטרת הטיפול היא למנוע את התפשטות הזיהום ולהציל את השן מהצורך בעקירות. במהלך הטיפול מסיר רופא השיניים את מוך השן הנגוע, את העצבים הפגועים וכל רקמה נגועה שעלולה להיות בתעלות השורש של השן. לאחר מכן הוא מנקה את התעלות ואוטם אותן מחדש עם מילוי או כתר כדי למנוע נזק נוסף.

הערכה ואבחון

רופא השיניים שלך יבדוק את השיניים שלך וייקח צילומי רנטגן כדי להעריך את היקף הנזק או הזיהום.

הַרדָמָה

רופא השיניים המומחה שלך יתן הרדמה מקומית כדי להקהות את האזור הפגוע.

גִישָׁה

רופא השיניים יוצר פתח קטן בחלק העליון של השן כדי לגשת לתא העיסה ולתעלות השורש.

הֲסָרָה

רופא השיניים מסיר את העיסה, העצב וכל רקמה נגועה מתעלות השורש באמצעות כלים מיוחדים.

ניקוי

רופא השיניים המומחה משתמש במכשירים מיוחדים לניקוי יסודי וחיטוי התעלות.

אִטוּם

התעלות אטומות בחומר מילוי כדי למנוע נזק נוסף.

שיקום

ברוב המקרים מניחים כתר דנטלי מעל השן המטופלת כדי להגן עליה ולשקם את תפקודה.

מהם התסמינים לצורך בחידוש טיפול שורש?

מספר גורמים יכולים לגרום לצורך בחידוש תעלת שורש. מה השכיחות ביותר עששת שהתקדמה למוך השן, וכתוצאה מכך היא נוצרה משהו או דלקת. בעיה, רצוומה או פציעה בשן עלולה באזור ולהיות גורם לצורך בטיפול שורש. כמו כן, שן סדוקה או שבורה עלולה לחשוף את מוך השן לפגיעה של חיידקים, ולהוביל לזיהום או לדלקת. בנוסף, סתימה קודמת או שיקום שיניים כושל יכולים גם הם לגרום לצורך בטיפול שורש. ריכזנו כאן מספר תסמינים שיש לשים לב אליהם. חשוב לפנות לטיפול שיניים אם אתם חווים אחד מהתסמינים הללו, כאשר שזיהומים דנטליים לא רופאים עסקיים להתפשט ולגרום לבעיות בריאותיות משמעותיות יותר.

אם אתם חווים אחד מהתסמינים הבאים, ייתכן שתזדקקו לחידוש טיפול שורש:

  • כאבי שיניים חזקים בעת לעיסה או נשיכה
  • רגישות לטמפרטורות חמות או קרות גם לאחר האוכל
  • חניכיים נפוחות או רכות ליד השן הנגועה
  • שינוי צבע או התכהות של השן
  • בליטה דמוית פצעון על החניכיים ליד השן הפגועה

למה חשוב לעבור חידוש טיפול שורש?

שמירה על השיניים חשובה לבריאות הכללית שלנו. לחידוש טיפול שורש יתרונות רבים והוא מסייע לשמור על השיניים בריאות ובמצב תפקודי מיטבי. בין היתרונות הבולטים ביותר של ההליך נמנים בעיקר שמירה על שן פגומה או נגועה מעקירות, הקלה על כאבי שיניים ורגישות, מניעת התפשטות זיהום לשיניים אחרות, שחזור תפקוד הלעיסה והנשיכה התקין, שיפור בריאות הפה וההיגיינה הכללית, ועוד יתרונות רבים. כמו כן, בזכות התקדמות הטכנולוגיה בתחום הרפואה הדנטלית, היום ניתן לעבור את ההליך ללא כאבים. טיפול שורש אינו כואב בדרך כלל, מכיוון שרופא השיניים מבצע אותו תחת הרדמה מקומית על מנת להקהות את התחושה באזור הפגוע. הזמן הנדרש לביצוע טיפול חידוש תעלת השורש יכול להשתנות בהתאם למידת הנזק או הזיהום ומספר הטיפולים הדרושים. ברוב המקרים, ניתן להשלים את ההליך במפגש אחד. 

לסיכום

טיפול שורש הוא טיפול נפוץ ויעיל בשיניים נגועות או פגועות, המתבצע במטרה להציל את השן ולמנוע צורך בעקירות. ההליך מתבצע בשיטות חדשניות עם מינימום כאב ותקופת החלמה מהירה. לייעוץ מקצועי מומלץ לפנות לרופא השיניים המומחה.

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

צריכים ייעוץ?

לייעוץ חינם השאירו פרטים