דף הבית » מאמרים טיפולי שיניים » טיפולי שורש – כל מה שחשוב להכיר

טיפולי שורש – כל מה שחשוב להכיר

טיפולי שורש

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

בריאות השיניים היא חשובה ביותר לבריאות הכללית שלנו, וכמובן גם למראה החיצוני. שיניים חזקות ויפות מאפשרות לנו ליהנות משגרת חיים נוחה וטובה, עם היכולת לאכול, לדבר ולחייך באופן תקין וטבעי מבלי לחשוש. כאשר לא שומרים על היגיינת הפה באופן עקבי מספיק, יכולה להיווצר עששת על גבי השיניים. במקרים בהם העששת הופכת לעמוקה יותר, היא מגיעה לתעלות השן ואז יש צורך לעבור טיפולי שורש. בעבר, רצף המילים הזה היה מפחיד ומלחיץ אנשים רבים בכל העולם. היום, הדבר הפוך מלהיות נכון ותחום רפואת השיניים מאפשר למטופלים לעבור את ההליך כמעט ללא כאבים, בקלות וביעילות מרבית.

מהם טיפולי שורש? למי הם מתאימים? איך נוכל להימנע מהם וכיצד ההליך מתבצע? כל התשובות מחכות לכם במאמר.

מתי יהיה צורך בטיפולי שורש?

במקרים בהם העששת הגיעה לתעלת השן והיא מתפזרת לכל אורכה, יהיה צורך בטיפול שורש. טיפולי שורש מספקים ניקוי עמוק שיכול לעזור להפחית את עומס החיידקים בשיניים. ההליך מסייע לפתור בעיות בריאותיות בחלל הפה כמו כאבים, וכן גם בעיות אסתטיות כמו נראות. לאחר טיפולי שורש מקובל להתאים כתרים שיכסו את האזור ויעניקו מראה משופר. בעבר היא נהוג לחשוב שטיפול זה גורם לכאבים, אך עם זאת, מחקרים אחרונים הוכיחו שהדבר אינו נכון. הטיפול היעיל הזה דווקא מפסיק את הגורם לכאב, מאשר להיות זה שגורם לו. במהלך הטיפול מתבצע ניקוי יסודי של תעלות השן וכך אפשר להיפטר מהעששת ומהשכבות הדלקתיות. 

הרמזים הראשונים לדלקת חמורה בשן הם רגישות לחום או קור וכאבים חדים. אלו הן התלונות הנפוצות ביותר של מטופלים אשר מגיעים למרפאת השיניים למטרת ביצועי טיפולי שיניים או בדיקות שגרתיות. כדאי לדעת כי לא כל רגישות או כאב מחייבים טיפולי שורש, והדרך לקבוע האם ההליך נדרש או לא היא על ידי בדיקה מקיפה וסודית של רופא השיניים הכוללת צילום שיניים. במקרים מסוימים, המטופל לא ירגיש כאבים אך הדלקת כבר תהיה בשלב מתקדם. הצילום יציג את התוצאות ויעניק לרופא השיניים המטפל אינדיקציה לגבי איזה סוג של טיפול נדרש לבצע.

איך מתבצע הליך של טיפולי שורש?

לפני טיפולי שורש, יש צורך בביצוע של צילום רנטגן באזור הלסת. הצילום מאפשר לרופא השיניים לזהות איזה חלק בשיניים שלכם הוא המוקד הבעייתי, מה חומרת המצב והיכן הם צריכים לקדוח לניקוי השן. כך יהיה לרופא המומחה הרבה יותר קל לנקות את תעלת השורש ולשפר את מצב השן. לכל מטופל יכולים להיות מצבים שונים והרופא מתאים את שיטת הטיפול באופן אישי.

הטיפול עצמו מבוצע לרוב בהרדמה מקומית, כך שהמטופלים אינם חשים כאב או אי נוחות במהלך ההליך. כאשר חומר ההרדמה מתחיל לפעול, רופא השיניים מבודד תחילה את השן עם מסגרת גומי למניעה של דליפת חומרים לפה. הרופא יוצר פתח בכותרת השן (החלק העליון שלה) במטרה להגיע לשכבה הפנימית ביותר, רקמת מוך השן, אשר מכילה כלי דם ועצבים. טיפול שורש מתחיל בהסרה של רקמה דלקתית או מזוהמת מתעלות השורש, כך אפשר לטפל בבעיות כמו דלקת וריקבון. טיפולי שורש נדרשים בעיקר במקרים קשים של עששת, אשר נגרמים על ידי חיידקים הנמצאים על גבי השיניים ומפרישים חומרים אשר גורמים לתופעה הלא רצויה הזו.

איך אפשר להתכונן לטיפולי שורש?

כהכנה לטיפול הרופא מבצע בדיקה סטנדרטית של השיניים והחניכיים לצד צילומי שיניים. כאשר הרופא מוצא לנכון כי יש צורך בטיפול זה, הוא קובע את התור לתחילת הטיפול. במקרים מסוימים יהיה צורך בנטילת אנטיביוטיקה לפני הטיפול. בבוקר של ההליך חשוב להגיע למרפאה לאחר שאכלתם ארוחת בוקר שתיתן לכם אנרגיה, ולאחריה צחצחתם את השיניים וניקיתם אותן כראוי. אין צורך בצום משום שההליך מתבצע תחת הרדמה מקומית בלבד, בדומה לסתימה רגילה. בעקרון לא קיימת מגבלה על זמני האכילה לפני הטיפול, אך מומלץ לאכול כשעתיים או שלוש לפני ולא פחות מכך.

כיצד נימנע מהצורך בטיפול שורש בעתיד?

כאשר השיניים שלכם מטופלות כראוי על ידי רופא שיניים באופן עקבי, הסיכוי לצורך בטיפול שורש פוחת ואתם יכולים לטפל בבעיית העששת עם סתימה רגילה. במקרים בהם המצב הדרדר ואין אפשרות לטפל בו בסתימה, צריך לעבור טיפול שורש. לכן חשוב מאוד לשמור על רמת היגיינת פה גבוהה ולטפל בשיניים שלכם בזמן, להגיע לניקוי אבנית, לסתום את החורים בזמן, לצחצח את השיניים כראוי ולהשתמש בחוט דנטלי באופן קבוע. כל אלו יסייעו לכם להפחית את הטיפולים שתצטרכו לבצע אצל רופא השיניים וליהנות משיניים בריאות לאורך זמן רב. 

לסיכום

טיפול שורש מהווה את הפתרון הטוב ביותר לבעיית העששת לאחר שהחמירה מעבר לאפשרות לטפל בה בסתימה רגילה. כאשר ההליך מבוצע על ידי צוות של אנשי מקצוע מנוסים במרפאת שיניים מקצועית, אתם יכולים להיות בטוחים שתקבלו את התוצאה הטובה ביותר. ברגע שהם מבוצעים נכון, טיפולי שורש כרוכים במינימום כאבים ככל האפשר. עכשיו אתם יכולים להרגיש בטוחים שהשיניים שלכם במצב טוב ומשופר ויישארו בריאות וחזקות למשך תקופה ארוכה. התמדה בטיפולים דנטליים, ניקוי אבנית וצחצוח שיניים יאפשרו לכם למזער את הסיכויים לצורך בטיפול שורש בעתיד. כך תוכלו להתמקד באסתטיקת השיניים שלכם וטיפולים אחרים כמו יישור או הלבנה מאשר ניקוי, לקבלת המראה המשופר האידאלי ביותר.

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

צריכים ייעוץ?

לייעוץ חינם השאירו פרטים