דף הבית » מאמרים טיפולי שיניים » כתר זמני – פתרון יעיל ומהיר

כתר זמני – פתרון יעיל ומהיר

כתר זמני

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

כתרים דנטליים מעניקים שכבת הגנה עמידה וחזקה על גבי השיניים הטבעיות שלנו ומאפשרים להגן עליהן מפני פגיעה עתידית. אחרי ניתוחי השתלת שיניים או טיפולי שורש וטרם הדבקת הכתרים הקבועים ניתן להניח כתר זמני על גבי השיניים המושתלות. הכתר הזמני מעניק פתרון יעיל ומהיר עד שהכתרים הקבועים מוכנים וניתן להדביקם על השיניים באופן קבוע. תחום אסתטיקת השיניים הבין את הצורך של מטופלים בפתרון אסתטי ופונקציונלי בזמן ההמתנה לכתרים הקבועים, והיום אפשר ליהנות מחיוך מרשים גם בעת ההמתנה. ההליך מתבצע כדי להוות פתרון זמני יעיל ומעניק למטופלים חיוך מלא לפני שיקבלו את הכתרים הקבועים שלהם. כמו כן, בעזרת כתרים זמניים לשיניים אפשר לראות כיצד הכתרים הקבועים ייראו ולהחליט האם הסוג, הצבע והממדים שלהם מתאימים לשיניים הסמוכות בפה למראה טבעי ואסתטי.

אז מהו בדיוק כתר זמני לשיניים? למי הוא מתאים בעיקר ואיך הטיפול מתבצע? כל המידע הרלוונטי לגבי כתר זמני מחכה לכם בהמשך המאמר. 

מה זה כתר זמני לשיניים?

הגנה על השיניים נחוצה במקרים של טיפולי שורש, שיניים פגועות, שבורות או רקובות וכן אחרי ניתוחי השתלת שיניים. כתר זמני לשיניים הינו שכבת כיסוי עמידה המותאמת באופן אישי לשן או לשיניים של כל מטופל/ת. הכתר הזמני מיועד להישאר על השן למשך תקופת זמן קצרה של מספר שבועות לפני שהרופא המומחה מסיר ומחליף אותו בכתר קבוע לשיניים. אחרי טיפול שורש יש צורך בכתרים זמניים וכן אפשר להתקין אותם על גבי שתלים דנטליים כדי לשקם שיניים חסרות ולמלא את החללים הריקים. בנוסף לכך, אנשים רבים יבחרו לעבור טיפול הצמדת כתרים לשיניים ממטרות אסתטיות בלבד, שכן הם משפרים את מראה השיניים בכמה רמות. הכתרים הזמניים מודבקים על גבי השיניים ובתום תקופת ההמתנה לכתרים הקבועים שלכם הטיפול יושלם ותוכלו ליהנות מהחיוך החדש והמרשים שלכם לטווח הארוך.

לאיזו מטרה כתר זמני משמש ולמי הוא מתאים בעיקר?

תחום שיקום השיניים המתקדם מציע מגוון פתרונות למצבים שונים. ליצירה של כתרים קבועים לוקח זמן, וברוב המקרים יהיה צורך בהדבקת כתרים זמניים בתקופת ההמתנה. כתר זמני משמש להגנה ושיקום של שן אחת או מספר שיניים פגומות או שבורות. הכתר יכול להיות עשוי ממגוון חומרים, כמו אקריליק, חרסינה, מתכת ועוד. מטרתו של כתר דנטלי זמני היא לספק הגנה ופתרון אסתטי בזמן הכנת הכתר הקבוע. כמו כן, הכתר הזמני מסייע להפחית את תחושת אי הנוחות הנגרמת מהשן הפגועה ויכול לשפר את מראה ומצב השן עד להצבת הכתר הקבוע. כתר זמני מסייע בהגנה על השן מפני נזקים וריקבון נוספים ומאפשר לשקם את תפקודה ולשפר את המראה שלה. הכתר מגן על מוך השן ועל השן עצמה ומאפשר למטופלים לאכול וללעוס מזון כראוי. ללא כתר זמני, המזון מתחכך ישירות בחניכיים אשר קולטות חיידקים בקלות, מצב הגורם למחלות חניכיים ונסיגת חניכיים. 

מה ההבדל בין כתר זמני לכתר קבוע לשיניים?

כתר דנטלי הוא כיסוי דמוי “כובע” על גבי השן המאפשר להגיע לרמת שחזור גבוהה של צורת השן הטבעית. הכתר מכסה את כל פני השטח הנראה של השן והכותרת שלה ומגן עליה מכל הצדדים. כתרים לשיניים משמשים לשחזור רמת החוזק, העמידות, הצורה והגודל של שן אחת או כמה שיניים שנפגעו, נשברו או נרקבו. כאשר מדובר בכתרים דנטליים, קיימים שני סוגים עיקריים: כתר זמני וכתר קבוע. כתרים זמניים עשויים מחומרים כמו אקריליק או מתכות מצופות, בעוד שכתרים קבועים עשויים בדרך כלל מחרסינה, סגסוגות זהב כמו אימקס, זירקוניה ועוד סוגים. כתרים זמניים משמשים להגנה לטווח קצר על השיניים, בעיקר בזמן ההמתנה להשלמת השיקום הקבוע על ידי המעבדה המייצרת את הכתרים הקבועים. כתרים קבועים לשיניים מציעים רמות עמידות ואסתטיקה גבוהות יותר בהרבה מאלו של הכתרים הזמניים, תוך מתן הגנה ארוכת טווח מפני נזקים או ריקבון בעתיד. 

איפה אפשר להדביק כתר זמני לשיניים?

ניתן לבצע הדבקה של כתר זמני הן בשיניים הקדמיות והן בשיניים האחוריות בפה והוא מעניק פתרון זמני ויעיל במצבים שונים. הכתר הזמני מודבק באמצעות דבק זמני על מנת שהרופא יוכל להוריד אותו בשעת הצורך, כאשר הכתרים הקבועים מוכנים לבסוף. סוגי הכתרים השונים לשיניים יחזיקו מעמד על גבי השיניים הטבעיות בפה בהתאם למצב הדנטלי האישי של כל מטופל או מטופלת. כדאי לדעת כי במקרים מסוימים הכתר הזמני עלול ליפול בגלל שהדבק הינו זמני גם הוא ולא עוצמתי כמו הדבק הקבוע. אם הכתר הזמני שלכם נופל – אל דאגה, כי תמיד תוכלו לשוב לקליניקה המטפלת שלכם לתיקון מהיר של הכתר, עד שהכתרים הקבועים שלכם יהיו מוכנים ויודבקו עם דבק קבוע בעלת רמת עמידות מקסימלית. 

כמה זמן כתר זמני מיועד להישאר על גבי השן?

הכתרים הזמניים מיועדים לשמש בתור שכבת הגנה על השן בזמן ההמתנה ליצירת הכתרים הקבועים ולאחר מכן מוחלפים. משך הזמן שהכתר הזמני אמור להישאר על גבי השן יכול להשתנות בהתאם לסוג ההליך ובריאות הפה של המטופל/ת אשר עוברים את הטיפול. בדרך כלל, מומלץ להחליף כתרים זמניים תוך שבועיים עד שלושה, אך ניתן להאריך את תקופת הזמן הזו במידת הצורך. חשוב לעקוב אחר ההוראות של רופא השיניים המומחה שלכם לגבי התדירות בה יש לבדוק את הכתר וכמה זמן הוא צריך להישאר במקומו על מנת להבטיח ריפוי תקין ומיטבי.

לסיכום

כתר דנטלי הוא מעין “כובע” בצורת שן המונח מעל שן פגומה או רקובה כדי להחזיר את צורתה, גודלה וחוזקה ולשפר את המראה והעמידות שלה. כתרים זמניים עשויים בדרך כלל מאקריליק או סגסוגות מתכת ומשמשים כתחליף יציב ואסתטי בזמן שהכתרים הקבועים מיוצרים במעבדה. כתרים קבועים עשויים מחומרים עמידים וחזקים כמו חרסינה, זהב או חומרים אחרים ומספקים שיקום של השיניים במראה טבעי ואטרקטיבי. בעת ההמתנה לייצור הכתרים הקבועים, מונח כתר זמני להגנה על השיניים הטבעיות ולהסתגלות למראה והתחושה של השיניים החדשות.

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

צריכים ייעוץ?

לייעוץ חינם השאירו פרטים