דף הבית » מאמרים טיפולי שיניים » כמה זמן מחזיק כתר בשן?

כמה זמן מחזיק כתר בשן?

כמה זמן מחזיק כתר בשן

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

כתרים בשיניים מהווים את הפתרון היעיל והפופולרי ביותר לשיניים פגועות, שבורות, או חסרות. מקובל להדביק אותם לאחר טיפול שורש או אחרי השתלת שיניים, למרות שהיום יותר ויותר אנשים בוחרים לשלב אותם למטרות אסתטיות ושיפור מראה השיניים. קיימים סוגים שונים של כתרים, כאשר השאלה השכיחה ביותר בנושא היא כמה זמן מחזיק כתר בשן? במאמר זה נענה על כל השאלות שלכם ונבחן את סוגי הכתרים השונים שקיימים וכן את רמת העמידות שלהם.

תוכן העניינים

מהו כתר בשן ולמה הוא משמש? 

כתר דנטלי הוא מעין כיסוי בצורה הטבעית של השן אשר מונח מעליה כדי להחזיר את צורתה, גודלה, חוזקה והמראה האסתטי שלה. כתרים דנטליים משמשים בדרך כלל במקרים בהם השן שבורה או נרקבה בצורה חמורה אשר דורשת כיסוי נוסף. הכתרים משמשים גם לשיפור המראה והצבע של שיניים מוכתמות וכן גם לכיסוי של שתלים דנטליים לאחר השתלת שיניים. כתרים עשויים מחומרים כמו חרסינה, זירקוניה, סגסוגות מתכת, ועוד חומרים נוספים עליהם נפרט בהמשך המאמר. הם מותאמים באופן אישי לכל מטופל ומטופלת ויכולים להחזיק מעמד שנים רבות עם הטיפול הנכון.

כתרים יכולים להחזיק מעמד 5 עד 15 שנים.
כתרים יכולים להחזיק מעמד 5 עד 15 שנים.

אילו סוגים שונים של כתרים בשיניים קיימים?

הסוגים השונים של כתרים דנטליים משמשים להגנה ושיקום שיניים פגועות, שבורות, מוכתמות או לא סימטריות. הם עשויים ממגוון חומרים כמו זירקוניה, חרסינה, סגסוגות מתכת ועוד. לכל חומר יש את היתרונות והחסרונות הייחודיים שלו בכל הנוגע לחוזק, עמידות, מראה, ועלות. ריכזנו עבורכם את הסוגים של כתרים לשיניים, היתרונות שלהם וכמה זמן מחזיק כתר בשן מכל סוג, כאשר יש לזכור כי מגוון הכתרים השונים לשיניים מתאימים למצבים שונים בהתאם.

כתרי חרסינה

כתרים לשיניים העשויים  מחרסינה נחשבים לבחירה פופולרית ושכיחה מאוד בקרב מטופלים רבים בארץ ובעולם. רמת העמידות של הכתרים האלו היא גבוהה והמראה שלהם טבעי, מה שמעניק מראה אסתטי משופר של פה מלא שיניים בריאות ומושלמות. ניתן להתאים את הצבע של הכתרים מסוג זה לצבע הטבעי של השיניים הסמוכות, מה שמאפשר להם להשתלב היטב בפה.

אמנות בפעולה: טכנאי שיניים חוצב כתר סרמיקה.
טכנאי שיניים בודק שיניים של מטופל עם כתר זמני.

כתרי זירקוניה

כאשר מדובר בכתר בשן העשוי זירקוניה, הכוונה לכתר ממתכת עמידה וחזקה במיוחד בשם זירקוניום, המדמה יהלום. רמת הדיוק בהדמיה המוקדמת בתכנון כתרים אלו היא בין הגבוהות בתחום ומתבצעת באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. ההבדל העיקרי בין סוג זה לסוגים אחרים של כתרים לשיניים הוא המחיר הגבוה שלו, אשר תואם לרמת האיכות הבלתי מתפשרת שלו. יתרון נוסף של כתרי זירקוניה הוא הצבע הלבן והבוהק שמעניק למטופלים חיוך נוצץ ומרשים במיוחד. בזכות השילוב של טכנולוגיות מתקדמות והחומר העמיד דמוי היהלום ממנו הכתר מיוצר, רמת העמידות שלו נחשבת לאחת הגבוהות ביותר, כאשר הוא יכול להחזיק בפה גם למשך 15 שנים או אף יותר.

כתרים זמניים מספקים הגנה בזמן שהכתר הקבוע מיוצר.
רופא שיניים בודק שיניים של מטופל עם כתר זמני.

כתרי אימקס 

כתרי אימקס, או באנגלית Emax, עשויים מחומר ייחודי בעל אחוז גבוה של זכוכית, אשר נחשב לחומר אידיאלי להכנת כתרים בדחיסה (חרסינה דחוסה בשילוב זכוכית). כתרים אלו מתאימים במיוחד לאזור של השיניים הקדמיות ומספקים תוצאה אסתטית ומרשימה. מעבר למראה המבריק והנוצץ שלהם, הכתרים הללו מהווים הגנה מיטבית ומוסיפים חוזק ועמידות לשיניים הטבעיות שלכם.

כתרי מתכת

כתרי מתכת, הידועים גם בשם כתרי תרכובת מתכת, נחשבים לעמידותם ועוזם המיוחדים. כתרים אלו נעשים מתרכובות מתכות שונות, כולל זהב, כסף ומתכות אחרות כמו פלדיום וניקל-כרומיום. בשל התרכובת החזקה שלהם, כתרי המתכה מתאימים במיוחד לשיניים האחוריות והשניים הקדמיות המספקות את הלחצים והגרירה הכי אינטנסיביים. העמידות שלהם הופכת אותם לבחירה מועדפת לאנשים שיש להם היסטוריה של סטים או גרירה של השיניים. בכל זאת, חסרון אחד של כתרי מתכה הוא המראה המתכתי שלהם, שעשוי שלא להיות כמונחם אסתטית כמו אפשרויות אחרות. כתוצאה, כתרי מתכה מומלצים כליל לשיניים האחוריות שבהן המראה פחות חשוב. למרות המראה הגלוי, כתרים אלו נשארים פתרון עמיד ופונקציונלי לצרכי שחזור רפואיים.

כתרי פורצלן מותכים למתכת (PFM)

כתרי פורצלן-מתכה (PFM) משלבים את המשיכה האסתטית של הפורצלן עם העמידות של המתכה, יוצרים פתרון מאוזן לשחזור השיניים. כתרים אלו מורכבים מתת-מבנה מתכתי שמכוסה בשכבת פורצלן. התת-מבנה המתכתי מספק עוז ויציבות, הופכים כתרי PFM למתאימים לשיניים הקדמיות והאחוריות כאחד. השכבת פורצלן בחלק העליון מחקה את המראה הטבעי של השיניים, נותנת תוצאה כמעט כמו באמת ובעזרת אסתטיקה נעימה. עם זאת, ישנם כמה שיקולים בכתרי PFM. התת-מבנה המתכתי עשוי לגרום לקו כהה להופיע ליד קו החניקה, אשר יכול להיות ניכר כאשר החניקים נקרעים. יתרון נוסף, אף שכתרים אלו מציעים שילוב טוב של עוז ואסתטיקה, השכבה הפורצלנית יכולה להתקע או לשבר עם הזמן, דבר הדורש תיקון אפשרי. כתרי PFM נשארים בחירה פופולרית לאנשים שמחפשים איזון בין עמידות למראה טבעי, במיוחד כאשר האזור שדורש שיקום דורש שילוב של שני ההיבטים.

השתפרות בביטחון עם כתר שיניים פורצלני שמראה טבעי.
אישה מחייכת עם כתר שיניים פורצלני במקום.

כתרים מקרמיקה או לגמרי פורצלן

כתרים כולי סרמיקה או פורצלן כולל, הם בחירה פופולרית לאלה שמחפשים שיקום שיניים טבעי ואסתטי. כתרים אלו מיוצרים לחלוטין מחומרים סרמיקה, בלי שימוש במתכת. זה יוצר אפשרות מצוינת לאנשים הסובלים מאלרגיות למתכות. האיכות השקופה של הסרמיקה דומה בצורה קרובה לזו של השיניים הטבעיות, יוצרת שלמות עם הפריקת השיניים הסובבת. כתרים אלו יותר מתאימים לשיניים הקדמיות ולאזורים בהם המראה הוא גורם חשוב. על אף שהם ייתכן שלא יהיו חזקים כמו כתרי מבוססי מתכה, התקדמויות בטכנולוגיית הסרמיקה הביאו לשיפור גדול בעמידותם. אך חשוב לציין כי כתרים כולי סרמיקה יכולים להיות פחות עמידים בפני שבירה או שחיקה בהשוואה לאפשרויות מתכתיות או מתכתיות מורכבות. בחירה בכתרים כולי סרמיקה היא בילון בין הרצון למראה טבעי לבין שיקולים הקשורים לעמידות ותחזוקה אפשרית.

כתרי זירקוניה דורשים פחות צמצום שיניים בהשוואה לסוגים אחרים של כתרים, ומשמרים יותר ממבנה השיניים הטבעי.
כתרי זירקוניה דורשים פחות צמצום שיניים בהשוואה לסוגים אחרים של כתרים, ומשמרים יותר ממבנה השיניים הטבעי.

כתרים זמניים

כתרים זמניים משמעים תפקיד חיוני בתהליך של שיקום השיניים. כתרים אלו, שמיוצרים בדרך כלל מחומרים אקריליים או מורכבים, משמשים כמקום מחזיקים בזמן ייצורו של כתר קבוע. כתרים זמניים מסייעים להגן על השן שהוכינה, למנוע רגישות ונזק. גם אם הם אינם כל כך עמידים כמו כתרים קבועים, הם נותנים כיסוי חיוני במהלך התקופה האמצעית. חשוב לזכור כי כתרים זמניים אינם מיועדים לשימוש ארוך טווח. הם עשויים להיות יותר חשיפים לשבירה או לפתיחה, במיוחד אם נחשפים לכוח מוגזם או להרגלים פה גרועות. יש לטפל בכתרים זמניים בעדינות, ומומלץ להימנע מאוכל מסמיך או קשה שיכול להפרידם. בדיקות רגילות אצל רופא השיניים שלך במהלך שלב הכתר הזמני הן חיוניות כדי להבטיח את ההתאמה הנכונה ומצבו של הכתר הקבוע כאשר יונח.

כתרים נתמכים בשתל

כתרים הנתמכים במשקע מספקים פתרון עמיד וארוך הטווח לאנשים עם שיניים חסרות. כתרים אלו מחוברים למשקעי שיניים שמוטבעים בניתוח בחותך הלסת, מספקים יסוד מאובטח. המשקע פועל כשורש שן מלאכותי, שנמסך עם העצם לאורך הזמן דרך תהליך הנקרא אוסיאואינטגרציה. לאחר שהמשקע התמזג לגמרי עם העצם, הכתר מחובר אליו, יוצר שן חליפי שנראה ומתנהג כמו שן טבעית. כתרים הנתמכים במשקע מציעים מספר יתרונות, כולל יציבות ונוחות משופרות בהשוואה לשיניים חליפיות או גשרים מסורתיים. הם גם מונעים את אובדן העצם בחותך הלסת, שיכול להתרחש כאשר שיניים חסרות. ומרקמי. אף שתהליך השגת כתרים הנתמכים במשקע עשוי לקחת זמן עקב צורך בריפוי ואינטגרציה, התוצאה היא פתרון עמיד ואסתטי שיכול להחזיק לשנים רבות עם טיפוח נכון.

איך נוודא שהכתר בשן יחזיק מעמד היטב?

תוחלת החיים משתנה לפי חומר ומיקום.
תוחלת החיים משתנה לפי חומר ומיקום.

אחד הדברים החשובים ביותר שמשפיעים על העמידות ועל כמה זמן מחזיק כתר בשן, הוא כיצד התבצעה ההדבקה שלו ורמת המיומנות של הרופא שביצע את הטיפול. במידה ואתם שוקלים לעבור טיפול הדבקת כתרים לשיניים, לפני הכל מומלץ מאוד לבחור ברופא מנוסה ומומחה. הרופא הנכון יכול להתאים עבורכם את סוג הכתרים האידאלי ולעבוד בדיוק קפדני, שיביא לתוצאה הטבעית והאסתטית ביותר. עם המומחיות של רופאי השיניים המומחים לאסתטיקה דנטלית במרפאה מקצועית בעלת מוניטין, תוכלו להגיע לשיקום מושלם של השיניים שלכם ללא כל סימנים נראים לעין, עם מראה טבעי לחלוטין. בשילוב עם טיפולי שיניים אחרים כגון יישור והלבנה או השתלת שיניים, תוצאות הטיפולים שלכם יכולות להיות יוצאות דופן. זהו לא סוד כי ביכולתו של חיוך מלא שיניים לבנות ומרשימות לשנות את כל המראה הכללי מכף רגל ועד ראש, ולכן חשוב להשקיע בו.

אז כמה זמן מחזיק כתר בשן בממוצע?

היגיינת הפה משפיעה על אורך חיי הכתר.
היגיינת הפה משפיעה על אורך חיי הכתר.

על פי נתונים מקצועיים בתחום האסתטיקה הדנטלית, כתר בשן מחזיק בין 7 ל-12 שנים בדרך כלל. לצד זאת, כדאי לדעת כי הכתר שלכם יכול להחזיק הרבה יותר מכך אם אתם שומרים על היגיינת פה נכונה ומקפידים על בריאות השיניים. חשוב להגיע לביקורים קבועים אצל רופא השיניים המומחה שלכם, לעבור טיפולים תקופתיים אצל השיננית, לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי ולהימנע מפעולות שעשויות לגרום לנזק. כמו כן, בעת הצחצוח של השיניים והאכילה, חשוב להיות עדינים עם הכתרים שלכם בשיניים כדי להאריך את תחולת החיים שלהם בפה. גם אם את מקפידים על היגיינת הפה שלכם ונמנעים מפעולות שעלולות להזיק לכתרים כמו אכילת מזונות קשים מדי, עדיין יש סיכוי שהם עלולים ליפול, ולכן יש להחליף אותם בזמן.

השוואת סוגי כתרי השיניים: תקופת החיים, עוז, אסתטיקה ועוד

היבטכתר מתכתפורצלן-מתכה (PFM)כתר סרמיקהכתר מתמך במשקע
תקופת החיים15+ שנים10-15 שנים10+ שנים20+ שנים
עוזגבוההגבוההבינוניתגבוהה
אסתטיקהנמוכהבינוניתגבוההגבוהה
ביואימילוגיהבינוניתבינוניתגבוההגבוהה
עמידותגבוההבינוניתבינוניתגבוהה
זמן הטיפולמהירבינוניבינוניארוך

מה אפשר לעשות במידה והכתר בשן נופל?

כתרים דנטליים עלולים להשתחרר עקב הדבקה זמנית לא מספקת עם דבק חלש, לעיסת מסטיקים, אכילת מאכלים דביקים כמו פירות יבשים או קרמל, או בעקבות סדקים או שברים קיימים. בנוסף, ריקבון מתחת לכתר יכול גם לגרום לו ליפול כאשר הדבק נשטף. אם הכתר שלכם נופל פתאום, קודם כל אל תיבהלו. הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא לנסות להחזיר אותו בעדינות למקומו ללא הפעלה של כוח מופרז. אתם יכולים לנסות לאבטח אותו באופן זמני אך חשוב שתגיעו לרופא השיניים המומחה שלכם בהקדם האפשרי להדבקה מחודשת. לא מומלץ לחכות יותר מדי לפני שאתם מגיעים לטפל בכתר שנפל משום שהמצב עלול לגרום לשינויים בשאר השיניים, מה שיכול להקשות בסופו של דבר על השיקום של השן עם אותו הכתר.

בדיקות שיניים סדירות יכולות לזהות בעיות.
בדיקות שיניים סדירות יכולות לזהות בעיות.

לסיכום

ציפוי שיניים על ידי כתרים דנטליים הוא פתרון יעיל ופופולרי למצבים של שיניים פגועות, שבורות או כאלו ששינו את צבען. הכתרים מולבשים על גבי השיניים הטבעיות ומשפרים את המראה והפונקציונליות שלהן. קיימים סוגים שונים של כתרים לשיניים, כאשר כל כתר בשן מחזיק בדרך כלל בין 7 ל-12 שנים. ככל שתקפידו על היגיינת פה טובה יותר וביקורים תכופים במרפאה כך תוכלו להאריך את חייהם של הכתרים שלכם וליהנות מחיוך מרשים לאורך זמן רב.

שאלות נפוצות:

מספר גורמים יכולים להשפיע על אורך החיים של כתרים דנטליים בשיניים. ביניהם שיטות היגיינת הפה, הרגלי לעיסה, שחיקת שיניים (ברוקסיזם), והבריאות הכללית של השן ורקמת החניכיים הבסיסית סביבה.

בהחלט כן, ניתן ואף רצוי להחליף כתרים דנטליים אם הם נשחקים, נפגעים או אם השן הבסיסית חווה ריקבון או פגיעה. רופא השיניים שלכם יכול להעריך את מצב הכתר ולהמליץ על אפשרויות טיפול מתאימות.

אם תשלבו היגיינת פה נכונה ותתמידו בהרגלים כמו צחצוח שיניים קבוע ושימוש בחוט דנטלי לצד התמדה בבדיקות שיניים שגרתיות, אתם יכולים להאריך את תוחלת החיים של הכתרים בשיניים שלכם. גם הימנעות מלעיסת חפצים קשים באזור הכתר יכולה לסייע לשמור עליו.

היום ניתן לייצר כתרים דנטליים מחומרים שונים לרבות חרסינה, מתכת, חרסינה מאוחה למתכת וזירקוניה. לכל חומר יש מגוון של יתרונות ושיקולים משלו, אך כולם יכולים לספק אפשרויות עמידות כאשר מטפלים בכתר כראוי.

למרות שזה נדיר, כתר בשן עלול להתרופף עקב גורמים כמו ריקבון השן או היחלשות של המלט אשר מחזיק אותו במקומו. אם אתם מבחינים ברפיון או אי נוחות, חשוב לבקר אצל רופא השיניים שלכם לקבלת הערכה וטיפול מתאים.

כתרים דנטליים נועדו לעמוד בכוחות נשיכה ולעיסה רגילים בפה. עם זאת, עדיף להימנע מאכילת מזונות קשים או דביקים מדי, מכיוון שהם עלולים להזיק או לכתר או אפילו לעקור אותו ממקומו. בחרו בתזונה מאוזנת המקדמת את בריאות הפה והחניכיים שלכם.

הכתר עצמו איננו מסוגל לפתח חורים, אך חשוב לזכור כי מבנה השן הבסיסי שלכם עדיין רגיש לריקבון. יש לשמור על היגיינת פה טובה ולבקר בקביעות אצל רופא השיניים והשיננית שלכם לניקוי ובדיקות כדי למנוע עששת.

כן, חריקת שיניים (ברוקסיזם) יכולה להפעיל לחץ מוגזם על הכתר הדנטלי, להוביל לבלאי מואץ ולנזק אפשרי. אם אתם סובלים מחריקת שיניים, רופא השיניים שלכם יכול להמליץ לכם על רסן לילה בהתאמה אישית כדי להגן על השיניים הטבעיות שלכם ועל הכתר.

בממוצע, כתר בשן יכול להחזיק מעמד בין 10 ל-15 שנים. עם זאת, עם טיפול נכון ותחזוקה תקופתית, חלק מהכתרים יכולים להחזיק מעמד אפילו עד 20 שנים או יותר.

בהתאם למקרה הספציפי שלכם, ניתן להתאים אפשרויות חלופיות לכתרים דנטליים, כמו ציפוי שיניים או הלבנת שיניים. אפשרויות אלו עשויות להתאים יותר לשיניים שנפגעו בצורה פחות חמורה ויכולות לספק גישה טיפולית מעט שמרנית יותר.

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

צריכים ייעוץ?

לייעוץ חינם השאירו פרטים