דף הבית » מאמרים טיפולי שיניים » השתלת עצם בחניכיים – כל מה שצריך לדעת

השתלת עצם בחניכיים – כל מה שצריך לדעת

השתלת עצם בחניכיים

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

תחום רפואת השיניים והאסתטיקה הדנטלית מציע היום מגוון פתרונות יעילים וחדשניים למצבים שונים. במקרים רבים כאשר מטופלים מגיעים להליך השתלת שיניים, מתגלה כי חסר להם עצם בחניכיים לצורך ביצוע הטיפול. כעת ניתן לטפל בבעיה על מנת לאפשר את ביצוע ההשתלה בצורה האופטימלית בעזרת הליך השתלת עצם בחניכיים.

מהו הליך השתלת עצם בחניכיים? מתי זה יהיה נחוץ? כיצד מתבצע הטיפול עצמו? כל מה שאתה צריך לדעת מחכה לך כאן במאמר.

מהי השתלת עצם חניכיים?

תהליך השתלת העצם בחניכיים מכונה בשמו המקצועי הגדלה, ומאפשר למטופלים חסרי עצם באזור לקבל עצם חדשה לפני התקנת שתלים דנטליים. השתלת עצם בחניכיים היא הליך כירורגי בו מרכיבים עצם חדשה ישירות לאזור החניכיים במקרים בהם היא חסרה. העצם מהווה בסיס המספק קיבוע ויציבות בלסת למטופלים שאיבדו שיניים ומתכוונים לעבור השתלת שיניים. העצם המושתלת מעניקה תמיכה חזקה ואופטימלית לשתלים על מנת שיהיו יציבים יותר באזורים בהם נפח העצם היה דליל. בנוסף, ההליך מתבצע גם במטרה להניק עצמות שבורות, סדוקות או לא מתפקדות כתוצאה מנזק או טראומה. העצם המושתלת מעודדת צמיחת עצמות חדשות, מעבה את הלסת ועוזרת בשיקום ושיקום רכס הלסת, בנוסף להחלפת העצם החסרה.

באילו מקרים יש צורך בהשתלת עצם בחניכיים?

שיטות הטיפול הייחודיות בהן מתבצע ההליך מותאמות לכל מטופל באופן אישי. כמעט כל מי שיש לו מחסור בעצם באזור יכול לעבור את הניתוח, עם אחוזי הצלחה גבוהים. על מנת לבדוק האם יש צורך בהשתלת עצם, יש לעבור תחילה בדיקת CT מיוחדת, הנקראת CBCT. זהו צילום ברזולוציה גבוהה מאוד וקרינה נמוכה המיועד לאזור הלסתות. התמונות שהתקבלו במהלך הבדיקה מציגות את ממדי העצם הקיימת באזורים בהם היא חסרה והקשר שלה ללסת הנגדית. כדי שההליך של החדרת שתלים דנטליים יתבצע כהלכה, קודם כל יש צורך בעצם עבה ובריאה בלסת. במקרה של פגיעה בעצם, יש צורך לבצע ניתוח השתלת עצם בחניכיים שמטרתו לשקם את התשתית כך שניתן יהיה להחדיר את השתלים הדנטליים ישירות לעצם המשוחזרת.

כיצד מתבצע הליך השתלת עצם החניכיים?

כיום ישנן שיטות שונות לביצוע הליך השתלת עצם בחניכיים, כאשר כל מרפאה או מרפאת שיניים עובדת בשיטות שלה, המותאמות אישית לכל מטופל ומטופל. כאשר ניגשים לעבור את ההליך, תבוצע קודם כל בדיקה מקדימה שתקבע את מצב העצם הקיימת, מידת החוסר וסוג השיטה בה יהיה צורך לעבוד. כיום ניתן לבצע השתלת עצם בחניכיים באמצעות עצמות המטופל עצמו, עצמות מתורם בעל חיים או עצמות מחומרים סינטטיים. הטכניקות להשתלת עצם משתנות בהתאם למיקום ההשתלה ולסוג החומר ממנו עשויה ההשתלה. לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות משלה. על מנת שתוכלו לבחור בשיטה המתאימה ביותר, עליכם להתייעץ עם הרופא המטפל להתאמה לשאר תכנית שיקום הפה שצפויה לכם בהמשך.

ריכזנו עבורכם כמה מהשיטות הפופולריות שקיימות היום:

שיטה אוטוגנית

אחת השיטות המומלצות והיעילות ביותר לביצוע השתלת עצם בחניכיים נקראת השיטה האוטוגנית. בשיטה ייחודית וחדשנית זו נלקחת תרומת עצם מגופו של המטופל עצמו, הנלקחת לרוב מאזור הירך. שיטה זו נחשבת ליעילה והטובה ביותר מכיוון שבמהלכה נעשה שימוש בעצם השייכת למטופל עצמו, מה שמפחית משמעותית את הסיכוי לדחייה אותופעות לוואי . בגלל שהיא כל כך פופולרית ויעילה, השיטה הזו קיבלה את השם “מתכון הזהב”. מעבר להתאמה ביולוגית גבוהה (תאימות ביולוגית), בשיטה זו נעשה שימוש בעצם מהחי אשר תורמת לצמיחה מחודשת של העצמות ולייצור חלבונים המעודדים גדילה.

שיטות Xenograft ו- Allograf

טכניקה שאינה כרוכה בנטילת עצם מהמטופל עצמו לצורך ביצוע ההליך נקראת Xenograft, במהלכו נעשה שימוש בתרומת עצם מחיה. האפשרות הנוספת היא שיטת Allograf, העושה שימוש בתרומת עצם מאדם שנפטר, או בחומר סינטטי עמיד כמו קרמיקה.

השתלה על בסיס פלזמה

שיטה ייחודית נוספת לביצוע השתלת עצם בחניכיים נקראת השתלת פלזמה. שיטת השתלה זו משתמשת בפלזמה עשירה בטסיות דם. הפלזמה המועשרת מעודדת יצירת דם באופן עצמאי בלסתות המטופל, מה שמאפשר להרכיב חלבון בונה עצם ובכך לגרום לעצם באזור שבו היה חסר לצמוח שוב באופן טבעי.

למה אפשר לצפות לאחר הניתוח?

ניתוח השתלת עצם חניכיים אורך בדרך כלל בין שעה לשעתיים. השיקום לאחר הניתוח אורך מספר חודשים, בהתאם למצב המטופל. ניתן ליטול משככי כאבים ואנטיביוטיקה כדי למזער אי נוחות לפני ואחרי ההליך. הניתוח מבוצע לרוב בהרדמה מקומית בלבד, מה שמפחית כל סיכוי לסיבוכים. מקרים מסוימים ידרשו לבצע אותו בהרדמה כללית או בהרגעה. הרופא המומחה ידריך אותך לאורך כל הדרך ויתאים לך את שיטת הטיפול וסוג ההרדמה המתאים. לאחר ההשתלה יש להקפיד על כל ההנחיות שקיבלתם מהרופא ולשמור על היגיינת פה מיטבית.

לסיכום

במקרים בהם מתגלה אצל מטופלים המיועדים לעבור השתלות שיניים כי קיים חוסר עצם בלסת, יש צורך לעבור השתלת עצם בחניכיים. ההליך מתבצע בשיטות חדשניות ומתקדמות בצורה יעילה וכמעט ללא כאבים. ישנן שיטות שונות לביצוע ההשתלה, כאשר השיטה מותאמת באופן אישי לכל מטופל ומטופל, בהתאם למצב העצם בלסת. כיום ניתן לטפל במגוון רחב של מצבים בזכות התקדמות הטכנולוגיה בתחום רפואת השיניים והאסתטיקה הדנטלית ולקבל חיוך מלא ויפה בכל מצב ובכל גיל.

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

צריכים ייעוץ?

לייעוץ חינם השאירו פרטים