דף הבית » מאמרים טיפולי שיניים » השתלות עצם – קליטת שתלים אולטימטיבית

השתלות עצם – קליטת שתלים אולטימטיבית

השתלות עצם

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

השתלות שיניים נחשבות לפריצת דרך מהפכנית בתחום רפואת השיניים ואסתטיקת הפה בארץ ובעולם. הם מאפשרים לחייך חיוך מלא ומרשים, גם במקרים בהם השיניים הטבעיות נעקרות או נהרסות. ההליך מתבצע בשיטות חדשניות, ללא צורך בשימוש בשיניים תותבות, כפי שהיה נהוג בעבר. השתלת שיניים היא התחליף הקרוב ביותר לשיניים טבעיות, הודות לעובדה שהן מקובעות במקום וחיבורן לעצם הלסת מתבצע בצורה אולטימטיבית. בחלק מהמקרים יש חוסר עצם בלסת על מנת לקלוט את השתלים הדנטליים ואז מתעורר הצורך לבצע השתלות עצם. הם מסייעים לקליטת השתלים הדנטליים בעצם ומאפשרים למטופלים ליהנות מחיוך מלא ואסתטי.

מהן השתלות עצם? באילו מקרים יש צורך בהליך? איך זה נעשה? כל התשובות כאן.

מהן השתלות עצם ולמה הן חשובות?

השתלת עצם היא הליך כירורגי המתבצע במרפאה או במרפאה המתמחה ברפואת שיניים ואסתטיקה דנטלית. כחלק מההליך, מושתלת פיסת עצם ישירות ללסת בפה. העצם המושתלת ממלאת תפקיד חשוב בתהליך שיקום הפה ומהווה בסיס יציב וקבוע להשתלות שיניים. השתלת העצם מאפשרת קיבוע של השתלים ומתאימה בעיקר למטופלים שאיבדו שיניים, לפני התקנת שתלים דנטליים. העצם המושתלת עוזרת לתת תמיכה מיטבית לשתלים החדשים בפה, וכך הם יכולים להיות הרבה יותר יציבים באזורים בהם נפח העצם בלסת דק. זה מורכב במקומות המיועדים בפה שבהם אין מספיק עצם להחזיק את השתלים. כמו כן, השתלות עצם מבוצעות גם במטרה להניק עצמות שבורות, סדוקות או מתפקדות בצורה לקויה כתוצאה מנזק שנגרם להן עקב פגיעה. מלבד החלפת העצם החסרה, העצם המושתלת מעודדת גם צמיחה של עצמות חדשות. הוא מסייע לעיבוי ושיקום מבנה הלסת ומחדש את רכס הלסת ומבנה השן.

באילו מקרים מתעורר צורך בהשתלות עצם?

השתלות עצם בלסת מאפשרות ספיגה מלאה וטובה של שתלים דנטליים. השתלים הדנטליים מסייעים ללעיסה ולנשוך מזונות מכל הסוגים, גם מזונות קשים, ומשפרים את איכות החיים בצורה משמעותית. לשיניים שלנו יש השפעה שהיא לא רק תפקודית, אלא גם רגשית וחברתית. על ידי עבודה נכונה ומדויקת של רופא השיניים, ניתן לקבל מראה של שיניים טבעיות לחלוטין. לניתוח השתלת עצם בלסת יש אחוזי הצלחה ושביעות רצון גבוהים במיוחד. הוא נותן מענה למצבים שונים של חוסר עצם בפה, שיכול לנבוע מכמה סיבות שונות. ביניהם מחלות חניכיים, דלקת סביב השן שגרמה לספיגת עצם, חוסר מולד בשיניים, קרבה של רכס העצם לסינוס וסיבות נוספות. השתלות עצם מאפשרות להוסיף עצם במקומות בהם היא חסרה ומהוות קרקע יציבה להשתלות שיניים.

כיצד מתבצעות השתלות עצם בלסת?

השיטה פורצת הדרך לביצוע השתלות עצם מתבטאת בעיקר ביישום שלה, אשר דורש רמת מקצועיות ומיומנות גבוהה ביותר של רופא השיניים המומחה לאסתטיקה דנטלית. התקדמות הטכנולוגיה בתחום מאפשרת לבצע את הניתוח בכמה דרכים שונות. היום קיימות מספר שיטות לביצוע ההליך, כאשר השיטה האידאלית מותאמת לכל מטופל או מטופלת באופן אינדיבידואלי. 

ריכזנו עבורכם פירוט על השיטות השונות לביצוע השתלות עצם:

השתלות עצם בשיטת PRP

אחת השיטות היא השתלת עצם המבוססת על שימוש בפלזמה עשירה בטסיות דם (המכונים גם תרומבוציטים). הפלזמה בעלת ריכוז גבוה במיוחד של חלבונים ופקטורי גדילה (growth factors) אשר מעודדים תהליכי ריפוי וצמיחה טבעיים. הזרקות של פלזמה מאפשרות יצירה של כלי דם ורקמות באופן טבעי בגוף של המטופל/ת, על ידי פעולת החלבונים אשר בונים ומחדשים את העצם. 

השתלות ממקור זר

שתי שיטות נוספות לביצוע ניתוח השתלת עצם משתמשות בחומר זר. מדובר בעיקר בעצמות העשויות מחומרים סינתטיים ומיוצרות במעבדה (שיטת Alloplast), או עצמות המיוצרות ממקורות מן החי (שיטת Xenograft).

שיטת מתכון הזהב

כיום יש שיטה אחת שעולה על כולן ברמת היעילות שלה, ולכן היא זכתה גם לכינוי “מתכון הזהב”. היא נקראת Autogenous ונחשבת לשיטה המומלצת ביותר שקיימת כיום לביצוע השתלות עצם. כחלק מההליך המתבצע בשיטה זו, הרופא המומחה לוקח דגימת עצם מגופו של המטופל ומשתיל אותה ישירות באזור החסר. לרוב דגימת העצם נלקחת מאזור עצם הירך (אולנר). טכניקה זו לביצוע הניתוח נחשבת לטובה ביותר, בעיקר בגלל שמדובר בעצם ששייכת למטופל ורמת התאימות הביולוגית שלה היא הגבוהה ביותר שיכולה להיות. שיטה זו היא הפתרון האולטימטיבי לביצוע השתלות עצם, וסיכויי ההצלחה שלה הם מהטובים בעולם. סיכויי הדחייה של ההשתלה שואפים לאפס, וכך הרקמות יכולות להתאחד מהר יותר. העצם המושתלת מכילה מרכיבים התורמים לצמיחה מחודשת של העצם ומסייעת לתהליכי הריפוי הטבעיים, בעיקר משום שהיא חומר חי. השימוש בשיטה זו תורם להתחדשות החלבון BMP,

ומה לגבי השתלות שיניים לאחר ניתוח השתלת עצם?

השתלים הדנטליים מהווים תחליף לשורשי השיניים החסרות ומוברגים ישירות לעצם הלסת. לאחר ספיגתם בעצם הלסת, לובשים כתרים על גבי השתלים בחלק החשוף של השיניים, המהווה תחליף לכותרת השן (חלקה העליון). השתלים הדנטליים מוחדרים לעצם הלסת בהברגה, והרופא המומחה תופר ומכסה את אזור השתל ברקמת החניכיים. בתום מספר חודשים של ריפוי וצמיחת העצם מסביב לשיניים, מרכיבים כיפת מתכת על גבי השתלים ולאחר מספר שבועות מותקנים סוף סוף הכתרים שתפקידם לדמות את השיניים הטבעיות בפה. . הכתרים יכולים להיות עשויים מחומרים שונים כמו פורצלן או זירקוניה, אך כולם קבועים. הליך טיפולי זה אורך לרוב מספר חודשים, אך כיום ישנן מרפאות שיניים המבצעות את כל שלבי הטיפול השונים בהליך אחד, הנקרא השתלת שיניים ביום אחד.

לסיכום

תחום השתלות השיניים ושיקום הפה חווה התקדמות רבה בשנים האחרונות, וכיום הוא מציע פתרונות יעילים למגוון רחב של מצבים. במקרים מסוימים יתעורר צורך בהשתלת עצם, בעיקר לצורך השתלת שתלים דנטליים כאשר יש חוסר בעצם, או כאשר יש פגיעה בעצם הלסת והיא חסרה. לאחר ההליך ניתן להחדיר את השתלים ולהרכיב עליהם כתרים. בתום הטיפול יכולים המטופלים ליהנות משיפור באיכות חייהם, עם שיניים חזקות ומרשימות ותוצאה ארוכת טווח.

השאירו פרטים להתייעצות בחינם

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

צריכים ייעוץ?

לייעוץ חינם השאירו פרטים